Insurance and Financial Planning - previous consultations

AMF public consultations are published primarily in French. Please visit the French version of this page to consult all available public consultations.

Regulatory consultation on the processing of claims by non-certified persons to implement the changes to the Distribution Act

Previous consultation
November 23, 2024
See details on Regulatory consultation on the processing of claims by non-certified persons to implement the changes to the Distribution Act

Comments received (comments are published in their original language)

Regulatory consultation on the rules respecting career entry and in particular probationary period rules

Previous consultation
September 10, 2024
See details on Regulatory consultation on the rules respecting career entry and in particular probationary period rules

Comments received (comments are published in their original language)

Issues and Discussion Paper - Best practices for the responsible use of AI in the financial sector

Previous consultation
June 14, 2024
See details on Issues and Discussion Paper - Best practices for the responsible use of AI in the financial sector

Regulation respecting the management and reporting of information security incidents by certain financial institutions and by credit assessment agents

Previous consultation
February 20, 2024
See details on Regulation respecting the management and reporting of information security incidents by certain financial institutions and by credit assessment agents

Comments received (comments are published in their original language)

Canadian Life & Health Insurance Association (pdf - 610 KB)This link will open in a new windowUpdated on March 19, 2024 - ACCAP (Lyne Duhaime)

Bureau d'assurance du Canada (pdf - 16 MB)This link will open in a new windowUpdated on March 21, 2024"consultation, projet de règlement sur la gestion et le signalement des incidents de sécurité de l'information de certaines institutions financières et des agents d'évaluation du crédit, incident, incident de sécurité de l'information, politique de gestion des incidents, signalement, délai de signalement, registre des incidents, responsable de surveiller la gestion et le signalement des incidents de sécurité de l'information, définition incident de sécurité de l'information, tiers à qui on a confié l'exercice de toute partie d'une activité, organisme de réglementation, sanction administrative, formulaire de signalement, clôture d'un incident, avis à l'Autorité, période de conservation du registre" - BAC (Johanne Lamanque)

Commission d'accès à l'information du Québec (pdf - 138 KB)This link will open in a new windowUpdated on March 21, 2024"consultation, projet de règlement sur la gestion et le signalement d'un incident de sécurité de l'information de certaines institutions financières et des agents d'évaluation du crédit, projet de règlement, incident de confidentialité, commission d'accès à l'information, signalement, protection des renseignements personnels" - CAI (Me Rady Khuong)

Mouvement Desjardins (pdf - 218 KB)This link will open in a new windowUpdated on March 19, 2024"consultation, projet de règlement sur la gestion et le signalement des incidents de sécurité de l'information de certaines institutions financières et des agents d'évaluation du crédit, incident, incident de sécurité de l'information, politique de gestion des incidents, signalement, délai de signalement, définition incident de sécurité de l'information, formulaire de signalement, clôture d'un incident, avis, avis à l'Autorité, rapport" (Giuseppina Marra)

TransUnion (pdf - 231 KB)This link will open in a new window (Thiên-Kim Nguyen)

Regulation respecting complaint processing and dispute resolution in the financial sector

Previous consultation
February 6, 2023
See details on Regulation respecting complaint processing and dispute resolution in the financial sector

Comments received (comments are published in their original language)

Association canadienne des compagnies d’assurances de personnes - ACCAP (pdf - 794 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 23, 2023" consultation,projet de règlement sur le règlement sur le traitement des plaintes et des différends,règlement sur le traitement des plaintes,définition de plainte,plainte,responsable du traitement des plaintes, ombudsman,politique de traitement des plaintes,pratiques concernant le traitement des plaintes,interdictions,sanctions administratives,différend,règlement des différends, traitement équitable,traitement équitable des plaintes,règles et pratiques de traitement des plaintes,registre des plaintes,dossier de plaintes,plaintes, responsable, processus simplifié, traitement simplifié, prolongation, délai de traitement " (Lyne Duhaime)

Bureau d’assurance du Canada – BAC (pdf - 5 MB)This link will open in a new windowUpdated on February 23, 2023" consultation,projet de règlement sur le règlement sur le traitement des plaintes et des différends,règlement sur le traitement des plaintes,définition de plainte,plainte,responsable du traitement des plaintes, ombudsman,politique de traitement des plaintes,pratiques concernant le traitement des plaintes,interdictions,sanctions administratives,différend,règlement des différends, traitement équitable,traitement équitable des plaintes,règles et pratiques de traitement des plaintes,registre des plaintes,dossier de plaintes,plaintes, responsable, processus simplifié, traitement simplifié, prolongation, délai de traitement "

Banque Nationale du Canada (pdf - 104 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 23, 2023 (Nancy Paquet)

Canadian Association of Financial Institution in Insurance – CAFII (pdf - 823 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 23, 2023" consultation,draft,regulation respecting complaint processing and dispute resolution in the financial sector,regulation on complaint processing,complaint definition, complaint,complaints officier,ombudsman,complaint processing and dispute resolution policy, complaint process practices,summary,prohibitions,administrative penalties,dispute resolution,fair processing of complaints,complaint process rules and practices,complaint register,complaint records, responsible officer, simplified process, additional time period, time period " (Rob Dobbins)

Conseil de représentation des sociétés d’analystes financiers agréés du Canada (pdf - 1,000 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 16, 2023" consultation,draft,regulation respecting complaint processing and dispute resolution in the financial sector,regulation on complaint processing,complaint definition, complaint,complaints officier,ombudsman,complaint processing and dispute resolution policy, complaint process practices,summary,prohibitions,administrative penalties,dispute resolution,fair processing of complaints,complaint process rules and practices,complaint register,complaint records, responsible officer, simplified process, additional time period, time period "

Corporation des assureurs directs de dommages du Québec (pdf - 272 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 7, 2023" consultation,projet de règlement sur le règlement sur le traitement des plaintes et des différends,règlement sur le traitement des plaintes,définition de plainte,plainte,responsable du traitement des plaintes, ombudsman,politique de traitement des plaintes,pratiques concernant le traitement des plaintes,interdictions,sanctions administratives,différend,règlement des différends, traitement équitable,traitement équitable des plaintes,règles et pratiques de traitement des plaintes,registre des plaintes,dossier de plaintes,plaintes, responsable, processus simplifié, traitement simplifié, prolongation, délai de traitement "

Conseil des fonds d’investissement du Québec – CFIQ (pdf - 266 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 23, 2023" consultation,projet de règlement sur le règlement sur le traitement des plaintes et des différends,règlement sur le traitement des plaintes,définition de plainte,plainte,responsable du traitement des plaintes, ombudsman,politique de traitement des plaintes,pratiques concernant le traitement des plaintes,interdictions,sanctions administratives,différend,règlement des différends, traitement équitable,traitement équitable des plaintes,règles et pratiques de traitement des plaintes,registre des plaintes,dossier de plaintes,plaintes, responsable, processus simplifié, traitement simplifié, prolongation, délai de traitement " (Éric Hallé)

Fidelity Investments Canada (pdf - 222 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 23, 2023" consultation,draft,regulation respecting complaint processing and dispute resolution in the financial sector,regulation on complaint processing,complaint definition, complaint,complaints officier,ombudsman,complaint processing and dispute resolution policy, complaint process practices,summary,prohibitions,administrative penalties,dispute resolution,fair processing of complaints,complaint process rules and practices,complaint register,complaint records, responsible officer, simplified process, additional time period, time period " (Bradley Prince)

Fondation canadienne pour l’avancement des droits des investisseurs – FAIR Canada (pdf - 347 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 14, 2023 (Jean-Paul Bureaud)

IG Gestion de Patrimoine (pdf - 175 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 22, 2023" consultation,projet de règlement sur le règlement sur le traitement des plaintes et des différends,règlement sur le traitement des plaintes,définition de plainte,plainte,responsable du traitement des plaintes, ombudsman,politique de traitement des plaintes,pratiques concernant le traitement des plaintes,interdictions,sanctions administratives,différend,règlement des différends, traitement équitable,traitement équitable des plaintes,règles et pratiques de traitement des plaintes,registre des plaintes,dossier de plaintes,plaintes, responsable, processus simplifié, traitement simplifié, prolongation, délai de traitement " (Danielle Tétrault)

Industrielle Alliance Gestion privée de patrimoine (pdf - 697 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 7, 2023" consultation,projet de règlement sur le règlement sur le traitement des plaintes et des différends,règlement sur le traitement des plaintes,définition de plainte,plainte,responsable du traitement des plaintes, ombudsman,politique de traitement des plaintes,pratiques concernant le traitement des plaintes,interdictions,sanctions administratives,différend,règlement des différends, traitement équitable,traitement équitable des plaintes,règles et pratiques de traitement des plaintes,registre des plaintes,dossier de plaintes,plaintes, responsable, processus simplifié, traitement simplifié, prolongation, délai de traitement " (Julie Gallagher)

MICA Capital Inc. (pdf - 746 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 7, 2023" consultation,projet de règlement sur le règlement sur le traitement des plaintes et des différends,règlement sur le traitement des plaintes,définition de plainte,plainte,responsable du traitement des plaintes, ombudsman,politique de traitement des plaintes,pratiques concernant le traitement des plaintes,interdictions,sanctions administratives,différend,règlement des différends, traitement équitable,traitement équitable des plaintes,règles et pratiques de traitement des plaintes,registre des plaintes,dossier de plaintes,plaintes, responsable, processus simplifié, traitement simplifié, prolongation, délai de traitement " (Gino Sebastian Savard et Yvan Morin)

Option consommateur (pdf - 121 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 9, 2023" consultation,projet de règlement sur le règlement sur le traitement des plaintes et des différends,règlement sur le traitement des plaintes,définition de plainte,plainte,responsable du traitement des plaintes, ombudsman,politique de traitement des plaintes,pratiques concernant le traitement des plaintes,interdictions,sanctions administratives,différend,règlement des différends, traitement équitable,traitement équitable des plaintes,règles et pratiques de traitement des plaintes,registre des plaintes,dossier de plaintes,plaintes, responsable, processus simplifié, traitement simplifié, prolongation, délai de traitement " (Christian Corbeil)

Ombudsman des services bancaires et d’investissement (pdf - 322 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 7, 2023 (Sarah P. Bradley)

PEAK Groupe financier (pdf - 708 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 24, 2023 (Myriam Blanchette, Élisabeth Chamberland et Martin Boileau)

Portfolio Management Association of Canada - PMAC (pdf - 178 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 23, 2023" consultation,draft,regulation respecting complaint processing and dispute resolution in the financial sector,regulation on complaint processing,complaint definition, complaint,complaints officier,ombudsman,complaint processing and dispute resolution policy, complaint process practices,summary,prohibitions,administrative penalties,dispute resolution,fair processing of complaints,complaint process rules and practices,complaint register,complaint records, responsible officer, simplified process, additional time period, time period " (Katie Walmsley and Margaret Gunawan)

Professionnels hypothécaires du Canada (pdf - 221 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 7, 2023" consultation,projet de règlement sur le règlement sur le traitement des plaintes et des différends,règlement sur le traitement des plaintes,définition de plainte,plainte,responsable du traitement des plaintes, ombudsman,politique de traitement des plaintes,pratiques concernant le traitement des plaintes,interdictions,sanctions administratives,différend,règlement des différends, traitement équitable,traitement équitable des plaintes,règles et pratiques de traitement des plaintes,registre des plaintes,dossier de plaintes,plaintes, responsable, processus simplifié, traitement simplifié, prolongation, délai de traitement "

The Investment Industry Association of Canada – IIAC (pdf - 196 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 23, 2023" consultation,draft,regulation respecting complaint processing and dispute resolution in the financial sector,regulation on complaint processing,complaint definition, complaint,complaints officier,ombudsman,complaint processing and dispute resolution policy, complaint process practices,summary,prohibitions,administrative penalties,dispute resolution,fair processing of complaints,complaint process rules and practices,complaint register,complaint records, responsible officer, simplified process, additional time period, time period " (Laura Paglia)

Trans Union of Canada (pdf - 939 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 23, 2023" consultation,draft,regulation respecting complaint processing and dispute resolution in the financial sector,regulation on complaint processing,complaint definition, complaint,complaints officier,ombudsman,complaint processing and dispute resolution policy, complaint process practices,summary,prohibitions,administrative penalties,dispute resolution,fair processing of complaints,complaint process rules and practices,complaint register,complaint records, responsible officer, simplified process, additional time period, time period " (Thiên-kim Nguyen)

Union des consommateurs (pdf - 610 KB)This link will open in a new windowUpdated on February 7, 2023" consultation,projet de règlement sur le règlement sur le traitement des plaintes et des différends,règlement sur le traitement des plaintes,définition de plainte,plainte,responsable du traitement des plaintes, ombudsman,politique de traitement des plaintes,pratiques concernant le traitement des plaintes,interdictions,sanctions administratives,différend,règlement des différends, traitement équitable,traitement équitable des plaintes,règles et pratiques de traitement des plaintes,registre des plaintes,dossier de plaintes,plaintes, responsable, processus simplifié, traitement simplifié, prolongation, délai de traitement "